Hugo helpt

openingsuren
“Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen” zie Winston Churchill.

“Hier een folder” zegt Hugo tegen Johan. “Nee, dank u” zegt Johan “ik trek mijn plan wel”.
Hugo zit vol goeie wil. Over alles heeft hij een folder bij. “Geen vraag teveel” zegt Hugo en hij tovert informatie uit zijn mouw. Anderen zoeken altijd redenen om niet te moeten helpen. Zo van “Eigen schuld, dikke bult” of “Hij had beter vroeger geluisterd naar mij”. Niet bij Hugo. Onbevangen en zonder vooroordelen gaat Hugo op stap.

Hugo kent Johan wel. Hij is niet de enige die zijn goede raad weigert.
Johan vertrouwt meer op de vertegenwoordiger van de veevoederfirma. Die komt regelmatig over de vloer en alleen die kent zijn bedrijf en gezin ondertussen al heel goed. Die man helpt veel. Hij weet met alles raad. Johan zal alles doen om met de firma zaken te blijven doen, want die man kan hij niet missen. Hopelijk blijft hij nog lang in dienst. Wat als hij in de firma niet meer werkt? Zal die man dan nog over de vloer komen?
Hugo zegt dat ook het OCMW veel informatie geeft. “Het OCMW? Is dat niet voor wie geen geld meer heeft? Is dat niet voor de grootste sukkelaars? Kent die medewerkster wel de gang van zaken in een landbouwbedrijf?.” Nee, Johan ziet het helemaal niet zitten om naar het Sociaal Huis te gaan.

Bovendien, Johan vraagt niet graag raad. Hij denkt dat hij er dan afhankelijk van is. Hij voelt zich dan verplicht om iets terug te doen. En dat is soms vervelend. Nee, beter zelf zoeken. In zijn vakblad is er veel te vinden en op internet ook. Maar de tijd ontbreekt om dat allemaal te lezen en allemaal te verwerken.

fitinjehoofd-stap8Durf hulp te vragen

  • Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Het is helemaal geen teken van hulpeloosheid, maar het is een sterk signaal dat je jezelf wilt redden.
  • Ontken je problemen niet, maar kijk ze recht in de ogen. Laat ze niet aanslepen, doe er iets aan en wacht niet tot je moet horen dat het nu te laat is.
  • Zwijgen maakt het alleen maar erger.
  • Geen enkele vraag is te onbenullig om gesteld te worden.
  • Er kan een grote last van je schouders vallen want de oplossing van je probleem moet je voortaan niet meer alleen vinden.
  • Het is goed om eerst in je eigen omgeving hulp te gaan zoeken. Als vriend of familie je niet kan helpen, dan zet je best de stap naar een professionele hulpverlener.
  • Overwin je angst. Denk niet te vlug dat ze je niet zullen begrijpen. Ook al kennen ze de boerenpraktijk niet, ze (h)erkennen je wel als mens.

Durf hulp te bieden

  • Als je hulp biedt, kan je samen zoeken naar een oplossing die iemand alleen niet vindt.
  • Het is fijn als je iemand bijstaat en het doet deugd als je mee helpt een oplossing te zoeken en te vinden.
  • Vind het niet vreemd als iemand naar je toekomt met een vraag voor hulp. Zelfs als je denkt dat die vraag niet voor jou is.
  • Je antwoord hoeft niet altijd de oplossing te zijn. De weg er naar toe is even goed en kan evenveel deugd doen.
  • Wees blij dat je kunt proberen om te helpen. Ook voor jou is dit een nieuwe en gezonde uitdaging.
  • Aanvaard de vraag niet alsof jij de enige bent die een antwoord kan geven. Je hoeft niet alle lasten van de wereld op je schouders te nemen. Misschien is het voldoende om de estafettestok door te geven.

“Heb je ze alle vijf”?

Hoe help ik?

  1. Neem de tijd om te luisteren
  2. Geef aandacht en interesseer je echt en gemeend
  3. Erken het probleem en toon respect
  4. Geef vertrouwen dat wat je vertelt, vertrouwelijk blijft.
  5. Samen de gepaste hulp zoeken is het doel.

Hoe help ik niet?

  1. Helpen onder voorwaarden “eerst doe jij dit en dan zal ik je helpen”
  2. Sussen “alles komt goed”
  3. Oordelen over iemand en zijn situatie.
  4. Vergelijken en verwijzen naar anderen
  5. Dadelijk klaar staan met het “gepaste advies”

Geert Storme
coördinator “Zot van (‘t) Boeren”
www.zotvantboeren.be