Fientje fietst

fietsen
“het leven is als fietsen: om je evenwicht te kunnen houden, moet je in beweging blijven” zei Albert Einstein.

Geen enkele fietstocht gaat voorbij of ze is er bij. Ongelooflijk hoeveel energie Fientje heeft om te gaan fietsen. Ze is 56 en haar fiets heeft geen batterij nodig. Ze wil er geen. Ooit zal ze wel veranderen van gedacht. Dat weet ze zelf wel, maar ze geeft het niet toe. Op de vraag waarom ze zoveel gaat fietsen, antwoordt Fientje dat “het haar lang leven is”.

Ze heeft een job waarvoor niet veel beweging nodig is. Ze werkt mee op het leghennenbedrijf en ze staat vooral in voor de goede orde bij het sorteer- en inpakstation. Ze moet er zich goed concentreren. Terwijl ze al die eieren ziet passeren denkt ze voortdurend na hoe ze alles in orde moet houden voor het voedselagentschap. “Zenuwen krijg je daar van”. Voor haar stressfactor nummer één. Op het einde van de dag is ze blij wanneer de laatste stapel eierkartons op de palet staat. Oef! Weg moet ze. Vlug het avondeten klaar maken en … op de fiets. Een uurtje maar, niet meer. Bewegen moet ze. Ze heeft vriendinnen die in de garage een vaste fiets op rollen hebben. Dat is niets voor Fientje. Ze kan evengoed langs de landelijke wegen fietsen. Ze heeft wel wat moeten overwinnen om zover te komen. Welke boerin fietst nu iedere avond? “Moet die niet werken misschien?” merkten vriendinnen schamper op. Om die opmerkingen te vermijden heeft ze zelfs nog met zonnebril en sjaal op haar hoofd gefietst. Ze stak een tijd de fiets in de auto en ging 10 km verder fietsen. “Belachelijk is dat! Gedaan ” zei ze “ik fiets want ik heb de beweging nodig en alle commentaar kan me gestolen worden”.

Beweeg!

  • Bewegen is je fysiek op peil houden. Bewegen heeft ook psychische voordelen. Die worden vaak onderschat.
  • Regelmatig gaan fietsen, zwemmen, wandelen, …. maakt je energieker. Het verbetert je humeur en het geeft je een prettig gevoel.
  • Regelmatig gaan fietsen langs hetzelfde traject, houdt je op de hoogte van de groei en bloei van vruchten en dieren. Het is een bron voor het geven van complimentjes of het delen van bezorgdheden.
  • Het werkt ontspannend voor je geest waardoor je kan ontstressen.
  • Je slaap- en concentratievermogen krijgen een boost.
  • Het helpt je ontspannen, je energiepeil op te bouwen en het vermindert piekeren.

Beweeg mee met je buur

  • Als je je buur tegenkomt op je fietstocht, stop even. Vertel wat je gezien hebt. Deel je verwondering, je bewondering en je merkwaardige vaststellingen. Maak van je commentaar een positief verhaal. Ga niet verder zonder een zoet gevoel.
  • Alleen gaan fietsen of gaan zwemmen doet deugd. Met twee is leuker. In groep is top.
    Zoek gezelschap om te bewegen.
  • Maak een vaste afspraak. Een afspraak wil je meestal niet missen. Een beetje sociale druk is niet verkeerd.
    Ook als je eens minder zin hebt, ga je toch de deur uit.         

“Heb je ze alle vijf”?

Hoe help ik?

  1. Neem de tijd om te luisteren
  2. Geef aandacht en interesseer je echt en gemeend
  3. Erken het probleem en toon respect
  4. Geef vertrouwen dat wat je vertelt, vertrouwelijk blijft.
  5. Samen de gepaste hulp zoeken is het doel.

Hoe help ik niet?

  1. Helpen onder voorwaarden “eerst doe jij dit en dan zal ik je helpen”
  2. Sussen “alles komt goed”
  3. Oordelen over iemand en zijn situatie.
  4. Vergelijken en verwijzen naar anderen
  5. Dadelijk klaar staan met het “gepaste advies”

Geert Storme
coördinator “Zot van (‘t) Boeren”
www.zotvantboeren.be